Otoczenie regulacyjne
Działalność ENEA S.A. oraz jej spółek zależnych prowadzona jest w otoczeniu podlegającym szczególnej regulacji prawnej, zarówno na poziomie krajowym, jak również Unii Europejskiej (regulowana działalność gospodarcza). Szereg regulacji prawnych dotyczących przedsiębiorstw energetycznych jest pochodną decyzji o charakterze politycznym. Z tego powodu regulacje te są przedmiotem częstych zmian, których Spółka nie jest w stanie przewidzieć, a co za tym idzie ustalić ich skutków dla prowadzonej działalności gospodarczej. Niezależnie od powyższego ENEA S.A. oraz jej spółki zależne („Grupa ENEA”) podlegają regulacjom prawnym w zakresie systemu podatkowego, ochrony konkurencji i konsumentów, prawa pracowniczego czy ochrony środowiska. Nie można wykluczyć, iż zmiany w ww. obszarach tak na gruncie konkretnych aktów prawnych, jak i indywidualnych interpretacji odnoszących się do istotnych obszarów działalności Grupy Kapitałowej ENEA, mogą stać się źródłem potencjalnych ryzyk dla tej działalności.
Wewnętrzny rynek energii elektrycznej
W dniu 14 czerwca 2019 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej. Przedmiotowe rozporządzenie wchodzi w skład regulacji tzw. „Pakietu Zimowego” oraz stanowi zasadniczy akt prawny wymuszający wprowadzenie nowych rozwiązań
w obszarze funkcjonowania rynków energii elektrycznej i usług systemowych, tak w Polsce jak i w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Główne zmiany w regulacji krajowych obejmują konieczności dostosowania zasad funkcjonowania krajowego Rynku Bilansującego. W ostatnim kwartale 2019 r. została przedstawiona przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A., jako Operatora Systemu Przesyłowego odpowiedzialnego za funkcjonowanie Rynku Bilansującego, koncepcja zmian Rynku Bilansującego. Szczegółowy opis projektowanych zmian w funkcjonowaniu Rynku bilansującego został przedstawiony przez Operatora Systemu Przesyłowego w dokumencie „Koncepcja zmian zasad funkcjonowania rynku bilansującego w Polsce” opublikowanym na stronie internetowej Operatora pod adresem: https://www.pse.pl/konsultacje-aktywne/konsultacje-dotyczace-koncepcji-zmian-zasad-funkcjonowania-rynku-bilansujacego. W tym samym czasie, zainicjowane zostały również prace nad zmianami w ustawie z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy, dostosowującymi rynek mocy w Polsce głównie do art. 22 ust. 4 oraz ust. 5 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/943 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wewnętrznego rynku energii elektrycznej, które to postanowienia regulują brak możliwości wsparcia z rynku mocy dla jednostek wytwórczych niespełniających tzw. standardu emisyjności 550 g CO2/kWh, jednakże z zachowaniem wsparcia z rynku mocy dla jednostek niespełniających wskazanego standardu emisyjnego, jeżeli wsparcie takie wynika z umów mocowych zawartych przed dniem 31 grudnia 2019 r.
Z końcem roku 2018 (21 grudnia 2018 r.) weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (EU) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013. Przedmiotowym rozporządzeniem wprowadzono obowiązek sporządzania Krajowego Planu na rzecz Energii i Klimatu jako elementu realizacji unii energetycznej obejmującej 5 wymiarów: bezpieczeństwo energetyczne, wewnętrzny rynek energii, efektywność energetyczną, obniżenie emisyjności, a także badania naukowe, innowacje i konkurencyjność. Głównym celem mechanizmu zarządzania unią energetyczną jest umożliwienie osiągnięcia celów unii energetycznej, a zwłaszcza celów polityki klimatyczno-energetycznej do 2030 r., jeśli chodzi o ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, energię ze źródeł odnawialnych i efektywność energetyczną. Krajowy Plan na rzecz Energii i Klimatu został przekazany Komisji Europejskiej z końcem roku 2019, co stanowiło wypełnienie obowiązku nałożonego na Polskę w tym zakresie. Dokument został sporządzony w oparciu o krajowe strategie rozwoju przy uwzględnieniu projektu Polityki energetycznej Polski do 2040 r. Wyznacza następujące cele klimatyczno-energetyczne na 2030 r.: 7% redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorach nieobjętych systemem ETS w porównaniu do poziomu w roku 2005, 21-23% udziału OZE w finalnym zużyciu energii brutto (z zastrzeżeniem, iż cel 23% będzie możliwy do osiągnięcia w sytuacji przyznania Polsce dodatkowych środków unijnych, w tym przeznaczonych na sprawiedliwą transformację), wzrost efektywności energetycznej o 23% w porównaniu z prognozami PRIMES2007, redukcję do 56-60% udziału węgla w produkcji energii elektrycznej.